Wszystkie pola są wymagane.

Logowanie

Segmentacja rynku

Segmentacja rynku - dokonanie podziału rynku w celu wyodrębnienia grup nabywców o podobnych cechach, dochodach, potrzebach, reakcji na reklamę, preferencjach odnośnie sposobu zakupu itp.

Dzięki takiemu właśnie wyselekcjonowaniu klientów, możliwe jest skoncentrowanie działań firmy na wybranym segmencie, zgodnie z filozofią, misją i wizją firmy. Ponadto ułatwi ono przygotowanie usług lub produktów dostosowanych do wybranego segmentu nabywców, a także odpowiednie ukierunkowanie i efektywność działań marketingowych.

Do najczęściej spotykanych kryteriów segmentacji należą:

  • Kryterium geograficzne: miejsce zamieszkania, klimat, stopień uprzemysłowienia, wielkość miejscowości, region.
  • Kryterium demograficzne: płeć, wiek, stan cywilny.
  • Kryterium ekonomiczne: dochód, zawód, stan posiadanego majątku.
  • Kryteria społeczne i psychologiczne: wykształcenie, grupa społeczna, styl życia, motywy, osobowość.
  • Kryterium oczekiwanych korzyści: wysoka jakość, prestiż, ergonomia, ekonomiczność użytkowania, łatwość obsługi, niska cena zakupu.
  • Kryterium częstotliwości użytkowania: duża, średnia, mała.
  • Kryterium stosunku do marki: przywiązanie, pozytywne, neutralne lub negatywne nastawienie.
  • Kryterium miejsca zakupu: targ, sklep, hipermarket, sprzedaż internetowa, przedstawiciel handlowy.

Procedura segmentacji

Jedną z procedur jest, przedstawiona przez E.J. Mc Carthy’ego, siedmiostopniowa procedura, która obejmuje następujące etapy:

  • opisanie cech rynku, który podlegać będzie segmentacji,
  • sporządzenie listy potrzeb potencjalnych nabywców,
  • wyodrębnienie segmentów poprzez tworzenia kombinacji potrzeb zaspakajanych na danym rynku,
  • wyodrębnienie i usunięcie cech wspólnych,
  • nazwanie możliwych do wyodrębnienia segmentów rynku,
  • dokonanie pogłębionej charakterystyki poszczególnych segmentów,
  • określenie relatywnych wielkości segmentów.

 


Do pobrania:

  1. Segmentacja rynku (*.pdf)