Wszystkie pola są wymagane.
Konflikty i ich rozwiązywanie
Konflikt - proces, w którym jedna ze stron podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń drugiej strony, blokując osiągnięcie przez nią celu lub blokując działania w jej interesie.
Pozytywne konsekwencje konfliktu:
- wzrost motywacji - zwiększenie zaangażowania w realizację stawianych przez jednostkę lub grupę zadań, może stymulować zainteresowanie problemem
- innowacyjność - skłania do poszukiwania nowych lepszych rozwiązań, powoduje konfrontowanie różnych opinii
- sygnał dysfunkcjonalności - daje sygnał ostrzegawczy o złym funkcjonowaniu określonych obszarów, np. komunikacji wewnątrz grupy
- przyrost wiedzy - pogłębienie wiedzy na swój temat, jak i na temat partnera, konfliktu; poznanie, zhierarchizowanie swoich potrzeb, lepsze poznanie partnera, jego pragnień, celów, systemu wartości i uczuć
- wzrost zaufania - pozytywne rozwiązanie konfliktu może przyczynić się do zwiększenia zaufania między uczestnikami sporu, zbliżenia partnerów
- poczucie sprawiedliwości - świadomość ta zwiększa motywację do działania na rzecz rozwoju organizacji
Negatywne konsekwencje konfliktu:
- atmosfera napięcia
- stres
- negatywne emocje, np. pojawiająca się jawna lub ukryta agresja
- spadek efektywności pracy
- chaos organizacyjny
- podział wewnątrz grupy, zespołu
- narastające objawy wrogości lub niechęci
- utrudniona komunikacja i współpraca w grupie
- spadek energii i jej rozproszenie, zamiast nastawienia na rozwiązanie problemu
Rodzaje konfliktów:
Konflikt wewnętrzny
powstaje wówczas, gdy osoba nie wie, jakiej pracy się od niej oczekuje, gdy występują sprzeczności między stawianymi wymaganiami, gdy oczekuje się od niej więcej, niż jest w stanie zrobić.
Konflikt między osobami
wybucha najczęściej na skutek nacisków związanych z odgrywaniem ról, nieradzeniem sobie z różnicami osobowościowymi (typ gwiazdy kontra typ sumienny czy dramatyczny osobowości).
Konflikt między jednostką a grupą
jest spowodowany sposobem reagowania różnych osób w grupie na naciski wywierane przez grupę roboczą, zmierzające do wymuszenia konformizmu - osoba może być karana przez grupę za przekraczanie czy nierespektowanie przyjętych przez nią norm i wartości.
Konflikt między grupami
najczęściej pojawia się między pracownikami i ich szefami oraz między linią a sztabem. Członkowie różnych działów mają różne cele, horyzonty czasowe, orientacje interpersonalne i sposoby rozwiązywania problemów.
Konflikt między organizacjami
tzw. konkurencja – uważany za pożądany i nieodłączny, by grupa pracowała efektywnie i konstruktywnie.
Przyczyny konfliktów:
- sprzeczne, trudne do pogodzenia pragnienia, potrzeby, cele, wartości uczestników sporu
- rywalizacja o ograniczone zasoby (kapitał, liczbę pracowników, ilość materiałów, czas, przestrzeń itp.)
- pragnienie autonomii i potrzeba kontroli
- różnice w celach i zadaniach
- różnice wartości i poglądów
- wprowadzanie zmian
Sposoby radzenia sobie z konfliktem:
- rywalizacja
- współpraca
- unikanie
- kompromis
- bierność – zdanie się na los
Metody kierowania konfliktem:
stymulowanie konfliktu |
w grupie, gdy jej efektywność maleje:
|
ograniczanie/tłumienie konfliktu |
gdy poziom konfliktu w grupie jest zbyt wysoki, ujemnie wpływa na efektywność:
|
rozwiązanie konfliktu |
Opracowano na podstawie; Stoner J.A.F., Kierowanie, PWE, Warszawa 1996
Do pobrania:
- Konflikty i ich rozwiązywanie (*.pdf)