Wszystkie pola są wymagane.

Logowanie

Jak wpływać na innych?

 

Czynniki Forma Pamiętaj
Czynniki motywujące, czyli wywierające pozytywny wpływ Prośba Prośbę należy wypowiedzieć „proszącym”, miękkim głosem. Jest większa szansa na to, że prośba będzie spełniona, jeśli jesteśmy w bliskich relacjach z osobą proszoną. Spełnienia prośby można odmówić, a strona prosząca powinna być na to przygotowana.
Obietnica – przyrzeczenie „nagrody” za określone działanie ”Nagroda” powinna być atrakcyjna dla drugiej strony.
Obietnicy należy dotrzymać, musi być ona realna do spełnienia.
Troska o drugą stronę Musi dotyczyć potrzeb, celów lub wartości ważnych dla drugiej strony.
Skuteczne, jeżeli troska jest autentyczna.
Wykazanie korzyści Druga strona musi być przekonana o korzyściach, jakie wyniesie z danego działania.
Korzyści powinny być atrakcyjne i realne do osiągnięcia. Druga strona musi uwierzyć, że jest to możliwe.
Odwołanie się do tego, co bliskie, np. do zainteresowań, pasji Działa na zasadzie „witaj w klubie”
Należy znać zainteresowania i pasje drugiej strony.
Wskazanie wspólnego celu Daje szansę na wspólne szukanie rozwiązań.
Należy uzyskać informacje na temat drugiej strony, poznać wartości, jakimi się kieruje i sposoby realizowania potrzeb.
Zobowiązanie Przyjmując od innych pomoc, powstaje poczucie zobowiązania, wdzięczności.
Należy uważać, aby nie wejść w zbyt dużą zależność, aby nie zrodziło się w nas zbyt duże poczucie wdzięczności i konieczności rewanżu. Czasami warto czegoś odmówić, aby unikać niepotrzebnych zobowiązań.
Zagrożenie utratą czegoś Obawa przed utratą tego, co mamy albo pragniemy zdobyć lub osiągnąć, wzmaga energię do podejmowania zachowań pozwalających utrzymać stan posiadania. Jest bardzo płynna granica między wykazaniem, co można stracić, a groźbami. Utrata pojmowana jest w różnych kategoriach: utraty przedmiotów, statusu, relacji z daną osobą.
Czynniki demotywujące, czyli wywierające negatywny wpływ Groźby, zastraszanie Mogą wywołać opór lub atak drugiej strony.
Należy spodziewać się, że druga strona poczuje się zaatakowana i użyje tych samych metod.
Szantaż Zniechęcenie, wrogość drugiej strony.
Zerwanie kontaktów, druga strona może podjąć strategię zaszkodzenia nam.
Wypominanie, upominanie Budzi złość, żal, gniew; druga strona skupia się na udowadnianiu nieprawdziwości naszych zarzutów.
Gubi się cel rozmowy.
Oskarżanie Rodzi się rozgoryczenie, złość, chęć odwetu
Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę. Oskarżając, szykujemy sobie bombę zegarową, która nie wiadomo kiedy wybuchnie.
Przekupstwo Zmieniają się nasze relacje, przechodzą w „transakcje handlowe”.
Jest to nieetyczne i sprzeczne z prawem.
Autokratyzm Podporządkowanie się pod przymusem rodzi opór i unikanie kontaktu.
Druga strona będzie się starała wykazać nam błędy, żeby się zemścić lub zrobić na złość.

Do pobrania:

  1. Jak wpływać na innych? (*.pdf)