Wszystkie pola są wymagane.
Badanie rynku
Badanie rynku jest niezwykle istotnym elementem w planowaniu działalności gospodarczej. Stworzenie dobrego biznesplanu wymaga znajomości rynku i klientów. Musimy wiedzieć, co klienci chcą kupować, za ile, kiedy, jak często itd.
Oczywiście każdy z nas ma jakieś doświadczenie rynkowe – sami jesteśmy klientami i konsumentami, więc znamy trochę zasady funkcjonowania rynku.
Do stworzenia firmy nie wystarczy jednak znajomość tylko własnych doświadczeń – nasi klienci są przecież różni i nie zawsze myślą tak samo, jak my. Gdyby tak było, na świecie nie byłoby takiej różnorodności produktów – każdy kupowałby to samo co my!
Istnieje wiele metod badania rynku. Zajmują się tym wyspecjalizowane firmy, które stosują w badaniach rozmaite narzędzia i wykorzystują różne metody.
Nie wszystkie da się zastosować w warunkach szkolnych – część z nich wymaga użycia nowoczesnego sprzętu, korzystania z płatnych baz danych, czy wreszcie są one zbyt czasochłonne, by mogły być zastosowane w przypadku miniprzedsiębiorstwa.
Prezentujemy opis kilku metod, które stosunkowo łatwo może wykorzystać miniprzedsiębiorstwo, przygotowując własne badanie. Są to metody proste, jednak wymagające pewnego wkładu pracy, energii i … zdrowego rozsądku.
PREZENTACJA METOD
W warunkach szkolnych uczniowie mogą przeprowadzić badanie w formie:
1. Ankiety
-
Bezpośredniej – przeprowadzanej przez ankietera (w formie wywiadu) lub przeprowadzanej poprzez rozdanie wydrukowanych kwestionariuszy badanym (respondentom) z prośbą o wypełnienie i oddanie lub wrzucenie do skrzynki. Pierwsza metoda wymaga poświęcenia większej ilości czasu, pozwala jednak uzyskać lepszej jakości odpowiedzi, ponieważ ankieter może bezpośrednio na miejscu wyjaśnić wszelkie niejasności.
- Pamiętaj jednak, że ankieter nie może wpływać na respondenta, by odpowiedział na pytanie zgodnie z jego wolą!!!
- Prasowej - zamieszczonej np. w gazetce szkolnej, ankietę należy wypełnić i oddać lub wrzucić do przygotowanej skrzynki.
- Internetowej – za pośrednictwem strony internetowej.
- Telefonicznej – pytania zadajemy przez telefon.
2. Wywiadu bezpośredniego
Jest to metoda polegająca na zadawaniu ankietowanemu pytań otwartych z przygotowanej wcześniej listy – pozwala to na uzyskiwanie dokładnych informacji. Zapisuje się wszystko to, co ankietowany (respondent) ma do powiedzenia na dany temat. Analizuje się odpowiedzi wszystkich osób na dane pytanie i na tej podstawie formułuje wnioski. Jednak, choć dokładna, jest to metoda dość czasochłonna i wymagająca od badaczy dużego zaangażowania.
3. Obserwacji
Jako uzupełniającego badania - codziennie obserwujemy nasze otoczenie, drogę do szkoły, wydarzenia – wystarczy wyciągnąć wnioski, aby uzupełnić gromadzone informacje.
KOLEJNOŚĆ CZYNNOŚCI
1. Przed przystąpieniem do badania należy:
- określić cel badania – po co robimy to badanie i czego chcemy się dowiedzieć,
- określić cechy i wielkość próby objętej badaniem – aby na podstawie ankiet móc formułować wnioski, musimy przebadać odpowiednią liczbę osób. Nie możemy wyciągać wniosku, że „90% uczniów w szkole lubi gumę truskawkową”, skoro zapytaliśmy tylko 10 osób i na dodatek wszystkie te osoby chodziły do pierwszej klasy i były dziewczynkami, a jedyna, która nie lubi gumy truskawkowej, nie lubi gum w ogóle. By badanie mówiło nam o rzeczywistym rynku, musimy dobrze dobrać próbę, czyli badane osoby. Uczniowie powinni zastanowić się, do kogo skierowane będą ich produkty (czy usługi) i postarać się dotrzeć do jak największej liczby osób z tej grupy. Oczywiście, im więcej przebadanych osób, tym dokładniejsze informacje. Jednak im więcej ankiet, tym więcej pracy z ich opracowaniem,
- sporzadzić listę i konstrukcję pytań zawartych w kwestionariuszu,
- przeprowadzić pilotaż kwestionariusza polegający na przetestowaniu prototypu kwestionariusza w celu określenia trudności, które mogą wystąpić w trakcie jego wypełniania przez respondenta. Pilotaż musi być przeprowadzany na osobach spoza zespołu przygotowującego ankietę,
- przeprowadzić analizę wyników pilotażu i wprowadzić ewentualne zmiany do kwestionariusza.
2. Przeprowadzenie badania.
3. Przedstawienie wyników badań.
WAŻNE INFORMACJE
Budując kwestionariusz, należy zwrócić uwagę na:
1. Język
- używaj słów prostych i zrozumiałych
- dopasuj słownictwo do badanej grupy
- nie zadawaj pytań, na które odpowiedź będzie niemożliwa
2. Formułowanie pytań
- pytania powinny być jednoznaczne, tak by nie można ich było różnie interpretować
- unikaj pytań i słów sugerujących odpowiedź
- unikaj pytań wywołujących emocje
- unikaj pytań zbyt osobistych
3. Kolejność i rodzaj zdawanych pytań
- rozpocznij od pytań ogólnych i przejdź do szczegółowych
- rozpocznij od pytań budzących zaufanie i zainteresowanie respondenta
- pytania trudne i kontrowersyjne zamieść na końcu
BUDOWA KWESTIONARIUSZA
1. Instrukcja kwestionariusza
- niezbędnym elementem jest instrukcja wskazująca na sposób udzielania odpowiedzi, np. „zawsze dokonaj wyboru tylko jednej odpowiedzi” lub „wybrane odpowiedzi zaznacz, stawiając znak X w wyznaczonym polu”,
- nawigacja - konstruując arkusz, możesz uwzględnić nawigację po pytaniach (np. jeżeli odpowiedziałeś „tak”, to przejdź do pytania nr…), nawigacja jest również formą instrukcji, dzięki zastosowaniu pytań filtrujących połączonych z nawigacją respondent nie będzie musiał udzielać odpowiedzi na pytania, które go nie dotyczą (np. pominięcie serii pytań dotyczących herbat owocowych w badaniu na temat gorących napojów, w przypadku respondenta będącego amatorem kawy).
2. Pytania
Rodzaje pytań
-
otwarte – pozostawiają pełną dowolność wypowiedzi na udzielone pytanie,
np.:
Jakie marki czarnych herbat kupuje Pani/Pan najczęściej?
Jaka jest Pani/Pana opinia na temat dostępności herbat owocowych w małych sklepach osiedlowych? -
zamknięte - w których przewidziano określone odpowiedzi,
np.:
Jakie paluszki kupuje Pani/Pan najczęściej:
a. solone
b. z makiem
c. z sezamem
d. inne, jakie… -
filtrujące – łączone z nawigacją – pozwalające na ominięcie zbędnych pytań,
np.
18. Czy pija Pani/Pan herbaty owocowe:
a. tak
b. nie (jeśli nie, to proszę przejść do pytania nr 26) -
sprawdzające – pytania zadane w innej formie niż poprzednie, umieszczone w znacznej odległości, sprawdzające wiarygodność udzielonych odpowiedzi,
np.
14. Nigdy się nie spóźniam na lekcje.
…
31. Czasami bywa, że nie przychodzę punktualnie do szkoły.
3. Metryczka
Kwestionariusz powinien być zakończony metryczką, czyli pytaniami dotyczącymi cech demograficznych, społecznych lub ekonomicznych respondenta (płeć, wiek, klasa, typ szkoły itp.). W metryczce należy zamieszczać tylko pytania o te informacje, które są niezbędne dla naszego badania. Nie możemy zapominać, że ankieta jest anonimowa, więc w metryczce nie mogą znaleźć się pytania pozwalające na identyfikację respondenta.
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA:
RAPORT
Raport powinien być jasny, czytelny, jednoznaczny, zawierać informacje niezbędne do podjęcia decyzji. Informacje powinny być pełne i odpowiedniej jakości, ponieważ nie liczy się ilość, lecz jakość informacji.
Przykładowa budowa raportu dla miniprzedsiębiorstwa :
- Strona tytułowa: tytuł raportu, data jego sporządzenia, nazwiska osób przygotowujących raport i nazwa miniprzedsiębiorstwa.
- Wprowadzenie, czyli krótki opis celu, zakresu, sposobu przeprowadzenia badania i jego realizacji, wykorzystania otrzymanych wyników.
- Przedstawienie otrzymanych wyników zarówno w postaci opisu tekstowego, jak i graficznej – wykresy, tabele, schematy itp.
- Wnioski z osiągniętych wyników.
- Załączniki : Kwestionariusz ankiety.
PREZENTACJA:
Przekazanie raportu przez zespół przygotowujący powinno nastąpić w odpowiedni sposób. W tym celu na podstawie raportu należy przygotować prezentację z wykorzystaniem technik multimedialnych i innych środków wizualnych. Prezentację należy przeprowadzić w odpowiednio przygotowanym pomieszczeniu, zapewniającym skupienie słuchaczy.
Prezentacja powinna być możliwie krótka i zwięzła, przygotowana na podstawie raportu. Liczbę slajdów z wykresami i tabelami należy ograniczyć do niezbędnego minimum, pozwalającego jednak na przedstawienie najważniejszych wniosków.
Pamiętaj!
Dobrze przeprowadzone badanie rynku pozwoli miniprzedsiębiorstwu uniknąć wprowadzenia na rynek nietrafionego produktu lub usługi!
Do pobrania:
- Badanie rynku (*.pdf)
- Przykładowa ankieta (*.pdf)